Painonhallinta

Paino hallintaan

Haaveiletko itsellesi kesäksi bikinivatsaa, voimia ja laatua työelämään tai lenkkipolulle lähtemisestä!

Ylipainoon liittyy lisääntynyt riski sairastua moniin sairauksiin, kuten diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja tuki- ja liikuntaelimistön vaivoihin.
Miten löydät keinoja ja työkaluja pysyvään painonhallintaan?

Mitä on painonhallinta?

Painonhallinnan lähtökohtana on omien elintapojen tarkastelu ja muuttaminen. Paino pysyy hallinnassa, kun energian saanti ja sen kulutus ovat tasapainossa. Tavoitteiden tulisi olla sellaisia, että ne on helppo sovittaa omaan arkielämään. Uutta elämäntapaa on opeteltava vähitellen. Pienikin onnistuminen kasvattaa luottamusta omiin voimavaroihin ja uutta elämäntapaa on helpompi jatkaa.

Totta vai tarua painonhallinnassa – solakaksi ihmedieetin avulla?

Lihavuus ja sairaudet

Monet tutkimustulokset osoittavat, että terveet elämäntavat vähentävät vaaraa sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja aikuistyypin diabetekseen. Vaikka perimä osittain säätelee terveyttämme, voimme vaikuttaa siihen myös omilla päivittäisillä valinnoillamme.

Olenko ylipainoinen?

Aikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa.
Esimerkkejä normaalipainon ylärajasta BMI 25 kg/m2:

Pituus Paino BMI 25
160 cm 64 kg 25
170 cm 72 kg 25
180 cm 80 kg 25

Lähde: Espoon kaupunki, omahoito